Tel.: +36-20-512-2518

mail: bioszoft@gmail.com
A (z építő) kritikákat, észrevételeket örömmel fogadom (lásd e-mail fenn)

Figyelem! Elkészültek a középszintű matematika érettségi anyagát feldolgozó, rendszerező videók. A részletek és a videók elérhetőségére vonatkozó információk ide kattintva tekinthetőek meg.

Az alábbiakban egy korábbi érettségi időszakból közlök egy köszönőlevelet, amely jól esett és megerősített abban, amit csinálok.
Ime a levél:
Tisztelt Tanár úr! Tegnap szóbeliztem emelt szinten fizikából és csak szeretném elmondani, hogy Ön nélkül nem ment volna ilyen jól. A videók nagyon sokat segítettek, főleg mivel az iskolánkban pont a fizika szertár van leharcolva, így 1-2 kísérlet kivételével nem tudtam elvégezni a méréseket. A szóbeli jól sikerült a rezgésidős mérést kaptam, de bármelyik jöhetett volna a videók alapján mindegyikre fel voltam készülve. Nem tudom mennyien szánják rá az időt és írnak egy e-mailt vagy legalább egy kommentet a Youtube-on, de azt mindenképpen szeretném megemlíteni, hogy itt Budapesten nem találkoztam olyan érettségizővel (pedig vagy 20-25 diákkal beszéltem) aki ne ismerte volna Juhász László videóit és ne mondta volna hogy életmentő de minimum "marha jó" volt. Szóval szeretném nagyon megköszönni a munkásságát a magam és minden diáktársam nevében Tanár úr. Minden jót, Péter Gergely

Egy másik levél a 2014-es vizsgaidőszakból:
Tisztelt Juhász László!
Ma tudtam meg az eredményt, az emelt fizika szóbelin 50/50-et értem el.
Ehhez kellett az a biztonság, amelyet a videók adtak. Tudtam, hogy akármelyik tételt is húzom, el fogom tudni végezni a mérést.
Üdvözlettel: Biricz András

Levél a 2015-ös vizsgaidőszak után:

Tisztelt Juhász László!

Ebben a levélben szeretném megköszönni mindazt a segítséget, amit az ön videói nyújtottak számomra!
Bár a nehézségi gyorsulásos mérést kaptam, ami szinte magától értetődő kísérlet, mégis szükségem volt a vizsgán mindarra a magabiztosságra, amit a felvételek megnézésével tudtam csak megszerezni.
Az pedig, hogy február vége óta tanulom csupán a fizikát - melyet utoljára 2011-ben oktattak számomra a gimnáziumban, mikor 10-es voltam -, mutatja igazán, mennyire kellett nekem ez a videósorozat. A kísérleteket egyébként nem volt hol elvégeznem, egy részét magamnak tákoltam össze házi eszközökből, hogy lássam miképpen zajlik elvégzésük a gyakorlatban. :D
A szóbelim 47/50 lett, aminek elképesztően örülök.
Mégegyszer köszönet a segítségért!

Tisztelettel
Illésy Attila

Egy újabb kedves levél a 2017-es vizsgaidőszak után:

Tisztelt Juhász László!

Köszönöm munkáját! Az Ön által készített videók segítségével 50-ből 48 pontot kaptam a szóbeli érettségin, így meglett a 80%, ami minden várakozásomat felülmúlta! Az ELTE TKK matematika-fizika szakára jelentkeztem. Szeretnék én is olyan elhivatott lenni mint Ön, és mint eddigi tanáraim, akiknek a tanárság nem csak egy szakma.

Tisztelettel és köszönettel:
Szabó Attila József

A következő képet a youtube statisztikából mentettem le és az látható rajta, hogy a 2013-as tanévben a fizika videókat mintegy 194000 percet nézték, volt olyan nap, amikor több, mint 4000 volt a látogatottság.

Az alábbi statisztikán az látható, hogy az összes megtekintéseknek kb. egynegyede esik a 24 év alatti életkorba, 75 %-a ennél idősebb, tehát tanár kollégák is nézik a kísérleteket, talán órákon is a diákokkal. (Van olyan információ, miszerint volt olyan vizsgáztató tanár, aki ez alapján "készült" a vizsgára.)


Hasznos segédletek

Az érettségi követelményekben szereplő fizikusok rövid életrajzai (új, kiegészítve Kármán Tódorral)
A legfontosabb fizikai állandók, fogalmak (jel, mértékegység, képlet), erőtörvények két oldalba sűrítve
Fogalmak, tételek, feladatmegoldáshoz hasznos ismeretek
Érettségi követelmények (új, ki vannak emelve a változások a régihez képest, viszont böngészőben az ékezetes betűk rosszul jelennek meg, ezért érdemes letölteni és úgy megnyitni)
Érettségi témakörök 2017 (új)
Érettségi feladatsorok

Az aktuális fizika emelt szintű érettségi kísérletei


Figyelem: 2013 októberétől csupán az első 5 kísérletet lehetett megtekinteni ingyenesen, ebben most (2017 március) pici változás következett be. 3 új kísérlet jelent meg (3. 6. és 8.), ezek, valamint a 14. kísérlet megtekintése fizetéshez kötött. Köszönöm mindenki megértését és kérem, hogy ezzel a minimális díjjal segítsék a további érdekes kísérletek elkészülését.
A fizetés módja a következő:
-ha még nincsen, akkor regisztrálni kell egy gmail-es postafiókot
-a bioszoft bt. bankszámlájára (11705998-21311477) el kell utalni 3000 Ft-ot (egy havi bérleti díj) vagy 6000 Ft-ot (egy éves bérleti díj) és a közleményben feltüntetni az e-mail címet
-Ezt követően, miután megérkezik a pénz a számlára (hétköznap 8 h és 16 h közötti fizetés esetén várhatóan még aznap megérkezik), regisztrálom a megadott e-mail-t a megfelelő videóknál. (Ha mielőbb szeretnék a regisztrációt, akkor írjanak egy sms-t a fenti mobil számra, mert bankot váltottam és itt nem kapok sms-t a pénzmozgásokról.)
-Ezután bejelentkezve a youtube-ra a saját gmail jelszóval a videók elérhetővé válnak
-Sürgős esetben (hétvégén és/vagy a szóbeli vizsga előtt pár nappal) küldjék el az átutalásról a bizonylatot email-ben és esetleg egy sms-t a fenti mobilszámra és akkor a lehető leghamarabb (amint időm engedi) regisztrálom az email címet.
-Kérés esetén számlát küldök (a számlázási nevet és címet írják meg e-mail-ben), egyébként nyugtát állítok ki, aki kéri a bioszoft@gmail.com címen, annak megküldöm a nyugtát illetve a számlát.



Az alábbi videók sokat segítenek a kísérlet megértésében, elvégzésében, de az ördög a részletekben rejlik, ezért mindenképpen tanácsolom, hogy végezzék is el a kísérleteket, készítsék el a grafikonokat.
A fizika emelt szintű szóbeli vizsga méréseivel kapcsolatos tudnivalók vizsgázóknak, vizsgaközpontoknak, felkészítő tanároknak
A 2017. évi mérések leírása (3 új kísérlet)
1. kísérlet: Súlymérés
Megjegyzés: Tavaly az egyik tanítványomnak a szóbelin derült ki, hogy el kell készíteni az F-x függvényt (Fl-Grúd*l/2-Gx=0 és ebből F=G/lx+Grúd/2, ahol l a rúd hossza) és az alapján meghatározni a test súlyát, amely a függvény meredeksége szorozva a rúd hosszával. Arra is választ kellett adnia, hogy az így elkészült eszköznek mi a méréshatára? Az erről készült kiegészítés itt tekinthető meg: Kiegészítés az 1. (súlymérés) kísérlethez

Egy újabb kiegészítés az 1. (súlymérés) kísérlethez

Megjegyzés az 1. (súlymérés) kísérlethez (az egyenes meredekségének meghatározása lineáris regresszió segítségével; nem kapcsolódik szorosan a kísérlethez, de érdekes)

2. kísérlet: A rugóra függesztett test rezgésidejének vizsgálata
Kiegészítés a 2. kísérlethez

3. kísérlet: Forgási energia mérése, tehetetlenségi nyomaték számítása

4. kísérlet: Tapadókorongos játékpisztoly-lövedék sebességének mérése ballisztikus ingával
Megjegyzés1: A videóban említett rugóállandó helyett direkciós állandó a helyes kifejezés, hiszen itt ugyan harmonikus rezgőmozgásról van szó, viszont rugóról nincsen. A maximális sebességet egyszerűbb számolni úgy, ha megszorozzuk az amplitudót a szögsebességgel.

Megjegyzés2: A videóban említett vízszintes hajítás mellett a lövedék sebességét meg lehet határozni függőleges hajításból akár az elért magasság, akár a visszaérkezés idejének méréséből.

5. kísérlet: A nehézségi gyorsulás értékének meghatározása Audacity számítógépes akusztikus mérőprogram segítségével
Kiegészítés az 5. kísérlethez

6. kísérlet: Pattogó pingponglabda mozgásának vizsgálata Tracker videóelemző program segítségével


7. kísérlet: A hang sebességének mérése állóhullámokkal
Kiegészítés a 7. kísérlethez

Megjegyzés: A videóban a mérést két külön üvegcsővel végeztem. A valóságban egy üvegcsővel kell mérni a két rezonancia közti eltolódást, ami a hullámhossz fele. Ezt követően lehet következtetni a hullámhosszra és a hang terjedési sebességére. Ezzel a technikával pontosabb mérés érhető el, mert csupán az eltolódást kell mérni. Hasonló a mérési technika a domború lencse fókusztávolságának a meghatározásánál a Bessel módszerrel a 18. kísérletben.

8. kísérlet: Szilárd test és folyadék sűrűségének meghatározása
9. kísérlet: Szilárd anyag (alumínium) fajlagos hőkapacitásának (fajhőjének) meghatározása
10. kísérlet: Kristályosodási hő mérése
Megjegyzés: A mérés pontossága növelhető, ha figyelembe vesszük a sókristály fajhőjét is.

11. kísérlet: Ekvipotenciális vonalak kimérése elektromos térben
kiegészítés a 11. kísérlethez
12. kísérlet: Elektrolit elektromos ellenállásának vizsgálata
kiegészítés a 12. kísérlethez
Megjegyzés: A mérést melegvízzel nem kell elvégezni.

13. kísérlet: Az áramforrás paramétereinek vizsgálata
kiegészítés a 13. kísérlethez
Megjegyzés: Az áramforrás belső ellenállása akár jelentős melegedést is okozhat. Ez történt az új Boing repülőgépekkel is egy-két éve. Az áramforrások tüzet okoztak, ezért több hónapig nem repülhettek, míg nem találtak megnyugtató megoldást.

14. Zseblámpaizzó ellenállásának mérése Wheatstone-híddal
megjegyzés a 14. kísérlethez: Idézet a wikipedia-ról: "Villamos áram hatására az izzószál a lámpa típusától függően 2000 K ... 3300 K hőmérsékletre melegszik fel." Számolással ellenőrizhető (deltaR=R0*alfa*deltaT), hogy ekkor az ellenállás kb. 10 ohmmal növekszik meg a szobahőmérséklethez képest. Így feltételezhető, hogy szobahőmérsékleten a valós ellenállás 2 ohm körül van. A mérés hibájaként meg lehet említeni, hogy a vezetékeknek is van ellenállása és a Wheaston híd mérési hibája akkor a legkisebb, ha a csúszka kb. középállásban van. Az érintkezéseknél az ellenállás nagyon nagy lehet, ez is jelentősen befolyásolja a mérést. Erre a megoldás az lehet, ha az érintkező felületeket megnöveljük és az azokat összenyomó erőt is növeljük.
15. kísérlet: Félvezető (termisztor) ellenállásának hőmérsékletfüggése Termisztoros hőmérő készítése
Megjegyzés: A mérés hibája származhat abból, hogy nem egyenlítődik ki a hőmérséklet a kezünk és a félvezető között. Erre megoldás lehet, ha hosszabb ideig markoljuk. Egy másik probléma a leolvasás pontatlansága a grafikonon.

16. kísérlet: Hagyományos izzólámpa és energiatakarékos „kompakt” lámpa relatív fényteljesítményének összehasonlítása
kiegészítés a 16. kísérlethez
2. kiegészítés a 16. kísérlethez (a mérés alsó és felső becslése)
17. kísérlet: A víz törésmutatójának meghatározása
18. kísérlet: A domború lencse fókusztávolságának meghatározása ún. Bessel-módszerrel
19. kísérlet: A fényelhajlás jelensége optikai rácson, a fény hullámhosszának meghatározása
20. kísérlet: Napelemcella vizsgálata
Érdekességként megemlíteném, hogy: A vizsgált napelemcellát egy kerti lámpából szereltük ki. Ebben egy 1,2 V-os akkumulátor található, amelyet nappal tölt a cella és az est leszálltakor bakapcsol a led. A maximális teljesítményt a cella az akku töltőfeszültségénél adja le.
Két grafikon az internetről a napelemcellához kapcsolódóan



Ezúton köszönöm, hogy ilyen sokan megtisztelnek azzal, hogy a videóim segítségével készülnek az érettségire, örülök a pozitív visszajelzéseknek és köszönöm, elnézést kérek, ha nem tudok minden észrevételre és kérdésre reagálni, elég sok mindennel foglalkozom. Remélem, hogy szerény eszközeimmel hozzájárulhattam a fizika népszerűsítéséhez és mindenkinek sok sikert kívánok. Juhász László



Tesztmegoldási technikák:



Tesztmegoldási technikák 2013 okt. 1. rész

Tesztmegoldási technikák 2013 okt. 2. rész

Tesztmegoldási technikák 2013 okt. 3. rész

Tesztmegoldási technikák 2013 okt. 4. rész

Tesztmegoldási technikák 2013 okt. 5. rész

További videók


Tapadási együttható meghatározása
Nehézségi gyorsulás mérése fonálingával
Termikus kölcsönhatás
A jég olvadáshője
Ellenállások párhuzamos kapcsolása
Indukált feszültség vizsgálata
Molekula mérete
Egyenletesen gyorsuló mozgás vizsgálata lejtőn - Galilei történelmi kísérlete
Palack oldalán kifolyó vízsugár vizsgálata
Kiegészítés a palack oldalán kifolyó vízsugár vizsgálata c. kísérlethez
Halogén izzó infrasugárzó teljesítményének mérése